VR Chat - A jövő virtuális világa


A következő két kép mindegyike egy virtuális randit ábrázol,
az első a híres Black Mirror sorozat „Striking Vipers” részéből származik
ahol két húsvér játékos a magára csatlakoztatott agyi manipulátor segítségével
egy virtuális térben az általuk kiválasztott karakter alakjában találja magát.
A második kép 2020-ban a kőkemény valóság, a ma már létező és egyre népszerűbb VR Chat játékból származik,
ahol két húsvér játékos a magára csatlakoztatott érzékelők segítségével
egy virtuális térben az általuk kiválasztott karakter alakjában találja magát.





Ezen cikkben erről a VR Chat nevű virtuális valóság játékról esik szó.
A VR Chat nevű játékban kiválaszthatunk vagy mi magunk létrehozhatunk magunknak egy tetszőleges 3D-s karaktert,
ami lehet akár egy anime szereplő, egy élethű ember, vagy akár egy rajzfilmfigura is.
A VR szemüveg és a magunkra csatlakoztatott érzékelők a testünk mozgását követik le,
így a virtuális testünket ugyanúgy tudjuk használni akár csak a sajátunkat egyetlen kivétellel,
hogy azzal fizikailag érzékelni (még) nem vagyunk képes.

Cheaper Full Body Tracking For Most VR headsets With Kinect ...

A testi érzékelést ellátó kellékek jelenleg még fejlesztések alatt állnak,
de a piacon már elérhető olyan mellény mely virtuális érintésre fizikai érintés érzetét közvetíti.



A mikrofon segítségével csoportosan vagy akár kettesben beszélgethetünk másokkal,
a szoftver még a szánk lehetséges mozgását is lemodellezi.
A szemüveg segítségével akár csak a valós életben 360 fokban körbenézhetünk a minket körbeölelő világban,
kontrollerünkkel előre-hátra jobbra-balra mozoghatunk a térben
(vagy ahogy a szobánk mérete engedi ezt pár lépés erejéig a léptünkkel is megtehetjük),
mindeközben akár mind a 10 ujjunkat külön-külön is mozgathatjuk a játékban.

HTC Vive Pro VR Full Kit

A teljes szett ára az interneten jelenleg körülbelül fél millió forintba kerül,
de a játék bármilyen kiegészítő eszköz nélkül is a klasszikus alapeszközökkel kvázi videójátékként is játszható.

A játék fő profilja a barátkozás, közösség építés, kikapcsolódás, szórakozás,
az itt végezhető tevékenységek tárháza közül nem utolsó a férfi-női kapcsolatok ápolása sem,
így pl. randira hívhatunk valakit egy arra alkalmas helyszínre:



vagy egy tengerparton is lóghatunk:


a világ szélén a lábukat lógatva tölthetünk el időt egy másik felhasználóval:


akivel kölcsönös szimpátia esetén akár virtuálisan „smárolhatunk” is:


Western környezetben lövöldözhetünk egymásra, akárcsak egy moziban ülve filmet nézhetünk másokkal,
szkanderozhatunk, társasjátékozhatunk, stb.
A játék több mint 50.000 felhasználók által tervezett pályát tartalmaz ahová kedvünkre csatlakozhatunk, csak néhányat említve:

VOLT Dance Club: egy komplett disco komplexum ahol szórakozni, zenére táncolni lehet



Open Mic rendezvény:
lehetőségünk van színpadon virtuális közönséggel szemben fellépni valamilyen produkcióval (ének, tánc stb.)
vagy nézőként hallgathatjuk mások produkcióit



Bowling pálya: másokkal virtuálisan bowlingozhatunk



A játékot nézve számtalan pro és kontra érv merül fel.
Miért él valaki ilyen virtuális életet? Ezek közül melyik az a környezet ami a valós életben nem áll a rendelkezésünkre?
Csak a felsorolt helyszíneket vizsgálva:
Disco-ba bárki akár ingyen is járhat, bár a tánctéren való egyedül táncolás soha nem volt még ilyen önfeledt mint ebben a játékban.
Lehetséges hogy a jövőben ha táncolnékunk lenne nem a disco-ba fogunk lejárni,
hanem a virtuális termünkbe ahol a nappalinkból kitáncolhatjuk magunkat?
Valljuk be ha ugyanezt eljátszanánk a valóságban mint amit a játékosok itt megengednek maguknak,
viselkedésünk miatt nem biztos hogy társaságra találnánk,
bár aki járt már discoban látott már ilyet és valószínűleg az illető személyére/arcára/nevére már egyáltalán nem is emlékszik.
Ha ennyire nincs tétje az önfeledt szórakozásnak akkor ezt a virtuális életben miért igen,
és a valós életben miért nem tudjuk vállalni?
Az Open mic események a nagyvárosok zömében már megtalálhatóak,
ahol ha szeretnénk a tehetségünket egy nagyobb létszámú közönségnek is megmutathatjuk,
vagy egy este keretében nézhetjük meg mások fellépéseit.
Bowlingozni viszont általában egyedül nem tudunk eljárni, a játékban ezt teljesen ingyen megtehetjük,
persze a játék fizikai élményének totális rovására.
Persze ezresével akadnak olyan pályák is amik olyan környezetet szimulálnak,
ami eddig csak videó játékokban létezett, a valós életben nem megoldott a kivitelezésük.
A több mint 50.000 pályát alapul véve képtelenség lenne felsorolni mi mindent végezhetünk e játékban,
a végleteknek csak a fantázia szab határt.

Amikor ezzel a játékkal játszunk az hasonló élményt adhat mint amikor megszülettünk.
Itt vagyok én ez a valami, aminek adott ez a test, ezekkel a minket körülvevő más lényekkel,
ebben a térben és környezetben ezekkel a lehetőségekkel, ahol kezdhetünk magunkkal és a világgal valamit.
A játék ugyan ezt az élményt adja át kényelmesen a szobánkból és teljesen ingyen.
Persze messze le van még maradva attól az élménytől amit a valós életünk ad,
de ahogy látjuk a technikának hála a tökéletesítés így újabb testérzékelők feltalálása már csak az idő kérdése.
Ezek szerint 2017-től (megjelenés éve) már létezik ez a sokak által megjósolt virtuális világ,
ahol emberek tömegei töltik el szabadidejüket a saját hálószobájukból felcsatlakozva.